Chcesz prześcignąć konkurencję? Zależy Ci na tym, by zwiększyć skuteczność reklam i jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów? Sprawdź, co to takiego automatyzacja marketingu i rozwiń swoją działalność!
Automatyzacja marketingu – czym jest marketing automation?
Automatyzacja marketingu (inaczej marketing automation) to działania, które mogą się przyczynić do zwiększenia przewagi firmy na rynku. Zamiast zgadywać na oślep, czego potrzebują Twoi klienci i zasypywać ich losowo wygenerowanymi reklamami, możesz poznać ich lepiej i dopiero wtedy działać. Gdy dowiesz się, kim są oraz czego pragną i dostosujesz do tego przekaz reklamowy, zwiększysz szanse na skuteczną sprzedaż.
Automatyzacja marketingu to bardzo szerokie pojęcie. Obejmuje ono zarówno nowoczesne narzędzia, których celem jest monitorowanie zachowań konsumentów w sieci, jak i późniejsze analizy uzyskanych w ten sposób danych. Informacje, które można zdobyć dzięki marketing automation, są bardzo cenne w kontekście tworzenia skutecznych przekazów reklamowych.
Automatyzacja marketingu – jakie narzędzia warto wdrożyć w firmie?
Z automatyzacji marketingu korzystają w szczególności branże e-commerce.
E-sklep może wdrożyć między innymi rozwiązania takie jak:
- powiadomienia web push – np. podziękowanie za wykonane zakupy lub subtelne sugestie odnośnie zakupu dodatkowych produktów, które dopełniałyby te, które już zostały wybrane do koszyka;
- chatboty – to inteligentne komunikatory, które stanowią pierwszą linię frontu – odpowiadają one na zadawane przez klientów pytania, tym samym odciążając Biuro Obsługi Klienta. Ich dodatkowa funkcja to prowadzenie klienta przez proces zakupu, a także, doradzanie mu w zakupie;
- personalizowane newslettery – odpowiednio przygotowana kampania e-mail marketingowa pozwala wyróżnić oferty, które mogłyby zainteresować klientów, koniec z niechcianą pocztą!
- LinkedIn Automation – prowadzenie zautomatyzowanej kampanii na LinkedIn pozwoli dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorczej i pozyskać cenne leady.
Ile kosztuje zautomatyzowanie marketingu?
Z jakim wydatkiem wiąże się automatyzacja działań reklamowych? Z reguły firmy oferują kilkanaście dni próbnych, aby klient mógł wypróbować daną usługę i się do niej przekonać. Następnie możliwe jest wykupienie pakietu usług – jednego z proponowanych lub całkowicie spersonalizowanego.
Koszt wdrożenia chatbotów w pakiecie podstawowych może wynosić około 700 – 1000 złotych miesięcznie. W pakiecie rozszerzonym (np. zawierającym analizy aktywności klientów oraz z pełnym dostępem do narzędzi zarządzania chatbotem) jest to już wydatek rzędu około 2000 – 3000 złotych.
Czy to dużo? Biorąc pod uwagę, że chatbot może w znaczący sposób:
- zmniejszyć koszty obsługi (aplikacja odpowiada na potrzeby klientów 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę);
- zwiększyć sprzedaż w firmie (poprzez umiejętne doradzanie oraz prowadzenie przez proces zakupowy);
koszty wdrożenia takiej technologii stanowią bardziej inwestycję niż wydatek – inwestycję, która szybko się zwraca!