Brak zapłaty za fakturę – jak zapobiegać i postępować w przypadku długu?

Brak zapłaty za wystawioną fakturę może dotknąć każdego przedsiębiorcę. Zobacz, w jaki sposób można zapobiegać takim sytuacjom oraz jak postępować wtedy, gdy dług już się pojawił!

Jak zmniejszyć ryzyko braku zapłaty za fakturę przez kontrahenta?

Najlepszym sposobem leczenia jest zapobieganie. Właśnie ta maksyma jest bardzo pomocna również wtedy, gdy chodzi o długi. Aby brak zapłaty za fakturę nie był problemem, warto zdecydować się na działania, które będą redukowały ryzyko i motywowały kontrahenta do terminowej spłaty. Co można zrobić?

1. Kontrola kontrahenta
Przede wszystkim warto dokładnie sprawdzić nowego kontrahenta, z którym zamierza się rozpocząć współpracę, zwłaszcza na wysokie kwoty.

Teraz można zrobić to online, korzystając z różnego rodzaju baz dłużników, a nawet forów internetowych, gdzie można znaleźć pomocne informacje o rzetelności innych kontrahentów czy klientów.

2. Zastosowanie pieczęci windykacyjnej
Pieczęć prewencyjna, również pieczęć windykacyjna jest rodzajem pieczęci udostępnianej klientom przez firmę windykacyjną. Służy ona do umieszczania na fakturach i innych dokumentach płatności, by ostrzegać o tym, że w razie braku spłaty sprawą zajmie się windykator.

Skorzystanie z pieczęci windykacyjnej jest związane z dodatkowym kosztem, lecz w przypadku firm często nawiązujących kontakty z nowymi kontrahentami jest ona bardzo dobrym wyborem.

3. Faktoring pełny – bez regresu
Dobrym rozwiązaniem będzie również skorzystanie z faktoringu dla MŚP, a dokładnie faktoringu pełnego, bez regresu. Jak działa faktoring tego typu?

Polega on na zapłacie za fakturę od razu po jej wystawieniu przez firmę faktoringową. W przypadku, gdy kontrahent nie opłaci faktury ze względu na swoją niewypłacalność, wtedy ryzyko to pozostaje po stronie firmy. W efekcie przedsiębiorca może wtedy działać bezpieczniej i stale utrzymywać swoją płynność finansową na odpowiednim poziomie.

Co zrobić, gdy kontrahent nie opłacił faktury w terminie?

Jeżeli problemem jest brak zapłaty za fakturę w terminie, wtedy można podjąć odpowiednie kroki, by odzyskać należność. Co zrobić gdy kontrahent nie płaci za fakturę?

1. Kontakt z dłużnikiem
Na początku warto skontaktować się z dłużnikiem telefonicznie, e-mailowo, by przypomnieć o terminie płatności. Być może zapomniał on o opłaceniu faktury lub zapodziała się ona w jego biurze.

2. Wysłanie wezwania do zapłaty
Gdy pomimo przypomnienia dłużnik nie płaci, warto wysłać do niego wezwanie do zapłaty z wyznaczonym terminem spłaty oraz informacją o podjęciu kroków sądowych w razie braku uregulowania należności.

3. Skierowanie sprawy do sądu
Jeśli dłużnik nadal nie płaci, najlepiej skierować sprawę do sądu, a po wygranej do kancelarii komorniczej, by odzyskać dług.

4. Wprowadzenie kontrahenta do bazy dłużników
Po wygranej sądowej można także wprowadzić kontrahenta do bazy dłużników, by w ten sposób ostrzec innych przedsiębiorców przed sprzedawaniem mu towarów, usług.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *